GENIET VEILIG VAN DE ZON!

Print Email

Bescherming tegen de zon

Misschien ga je op vakantie naar een zonnige bestemming. Bedenk dat in tropische gebieden, aan het water en in de bergen, de zon een sterkere werking heeft. Zorg dus dat je veilig van de zon geniet!

Wat is er eigenlijk zo slecht aan een gebruinde huid?

We hebben in ons leven allemaal zonlicht nodig, maar denk eraan dat zonlicht ultraviolette (UV) stralen bevat. De UV-stralen worden door de huid opgenomen en beschadigen de onderliggende cellen. Zonlicht bestaat uit UV A en UV B stralen. Krijg je een kleur door de zon, dan is dat eigenlijk al schade, die weer kan leiden tot verbranding door de zon, veroudering van de huid, rimpels en zelfs huidkanker. Zie voor meer informatie over verstandig zonnen www.KWF.nl.

Stralen

UV-straling bestaat uit drie verschillende golflengten, genaamd UVA, UVB en UVC. Zowel UVA als UVB veroorzaken veroudering van de huid en kanker.

Huidkanker

Huidkanker is een van de meest voorkomende vormen van kanker en het aantal gevallen neemt nog steeds toe. Jaarlijks komen er meer dan 50.000 nieuwe gevallen van huidkanker bij. Dat betekent dat ongeveer één op de zes Nederlanders ooit een vorm van deze kanker krijgt.

Naar verwachting verdubbelt het aantal patiënten de komende tien jaar. Volgens dermatologen is vroege opsporing en behandeling cruciaal voor de kans op genezing. Bron: https://www.nu.nl/gezondheid/4803264/komende-twintig-jaar-twee-vijf-keer-zoveel-huidkankerpatienten.html

Wat is mijn risico op zonnebrand?

Tijdens je reis loop je waarschijnlijk meer UV-straling op dan thuis in Nederland.
Het risico op zonnebrand is afhankelijk van onder andere de periode waarin je reist en het gebied waar je naar toe gaat. De kans op verhoogde blootstelling aan UV-stralen is groter als:

  • Je in de zomer reist, wanneer de zon meer schijnt.
  • Je naar een gebied vlakbij de evenaar reist, waar het UV-gehalte het hele jaar door hoog is. Dit komt omdat de zon dichter bij de aarde staat.
  • Je op grote hoogte verblijft.
  • Je in de buurt bent van wit zand of water, waardoor de UV-stralen weerkaatsen.

Sommige mensen zijn ook van nature vatbaarder voor zonnebrand, bijvoorbeeld:

  • Baby’s en kinderen.
  • Mensen die een lichte huid of albinisme hebben.
  • Mensen die in het verleden huidkanker gehad hebben.
  • Mensen die bepaalde medicijnen nemen waardoor de huid gevoeliger is voor zonnebrand – lees de patiëntenbijsluiter van je medicatie en raadpleeg je arts of verpleegkundige om te zien of dit op jou van toepassing is.

Evenaar

Dit omvat delen van Afrika, Azië, Australië, het Caribisch gebied, het Midden-Oosten en Centraal- en Zuid-Amerika.

Geniet veilig van de zon

Om veilig van de zon te kunnen genieten, is het belangrijk rekening te houden met onderstaande tips.

  • Blijf niet te lang buiten in de zon en beperk de blootstelling aan de UV-stralen van de zon, met name wanneer de zon het hoogst staat, vanaf 10-11 uur ‘s morgens tot 3-4 uur ‘s middags.
  • Laat baby’s nooit buiten in direct zonlicht.
  • Draag lange mouwen en een hoed met een grote rand.
  • Zorg dat je een zonnebril van een goede kwaliteit draagt (UV 400-etiket).
  • Kijk niet recht in de zon – je ogen zijn heel gevoelig, en hierdoor kun je uiteindelijk staar of kanker krijgen.

Een zonnebrandcrème is ook een must op zonnige bestemmingen, maar zorg dan wel dat je:

  • Er eentje kiest met een hoge zonbeschermingsfactor (sun protection factor, SPF) (SPF 15 of hoger, minimaal SPF 30 voor kinderen), die zowel tegen UVB- als tegen UVA-stralen beschermt (niet alle zonnebrandcrèmes werken tegen UVA, dus let goed op).
  • Wees royaal – het KWF adviseert minimaal 7 theelepels zonnebrandcrème per smeerbeurt.
  • Breng het product 30 minuten voordat je naar buiten gaat aan, en daarna elke 2 uur opnieuw.
  • Gebruik een waterbestendige zonnebrandcrème wanneer je zwemt, sport of zweet, maar denk eraan dat je na afloop alsnog een nieuwe dosis moet aanbrengen.
  • Controleer of de zonnebrand niet ‘over datum’ is. Dit soort producten is na opening nog ongeveer 12-18 maanden te gebruiken, daarna verliest de zonnebrandcrème zijn werking.
  • Breng de zonnebrandcrème aan VOORDAT je een insectenwerend middel gebruikt, als je dat ook nodig hebt. Wacht minimaal 30 minuten alvorens DEET aan te brengen.

De zonbeschermingsfactor of SPF (sun protection factor) geeft overigens alleen informatie over de mate van bescherming tegen UVB.

Je pijnlijke huid kalmeren

In de eerste plaats is het altijd beter om verbranding door de zon te voorkomen, maar als je toch verbrandt, volgen hier een paar eenvoudige dingen die je kunt doen om sneller te herstellen:

  • Bedek het verbrande gebied en blijf in de schaduw om nog meer direct zonlicht te vermijden tot de zonnebrand genezen is.
  • Verkoel de huid met lauw, koel water, schijfjes komkommer, een in melk gedrenkte doek of koude theezakjes.
  • Vochtinbrengende crèmes kunnen helpen om lichte zonnebrand te kalmeren en calaminelotion kan pijn of jeuk verlichten.
  • Voor ernstige zonnebrand met extreme pijn, roodheid of blaarvorming; bezoek een huisarts.
  • Denk eraan om veel vloeistoffen te drinken, zodat je beter kunt afkoelen en gehydrateerd blijft. Zie voor meer informatie "zon verstandig" op www.KWF.nl.

SANL.TRAV.18.01.0011j